3 december 2010

Lövtunna Pepparkakor m. mandelflan ♡

pepparkakor
Det här är pepparkakor som går riktigt snabbt att fixa. Inget kavlande, ingen deg som fastnar, som blir för tjock eller som aldrig tar slut ;o)... Pepparkakorna blir verkligen lövtunna och är sååå goda. Snabbt och enkelt att hyvla, inte massa mjöl överallt och inget kladdigt bord ;o) - blir snygga oxå tycker jag. Gillar du pepparkakor så testa detta recept.

Lövtunna pepparkakor med mandelflan

200 g smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
2 tsk malda nejlikor
100 g mandelspån
1 tsk bikarbonat
ca 6 dl vetemjöl

Tag ut mattfettet i tid så att det blir mjukt. Rör matfett och socker smidigt, tillsätt sirap, kryddor och mandel. Blanda bikarbonat och vetemjöl och arbeta in så att degen blir smidig.

Dela i två delar och rulla ut i två längder, ca 20 cm. Platta till i rektangelform, kontrollera att du kan använda osthyveln. Svep längderna i plastfolie och låt dem vila svalt i kylskåp under natten.

Tag fram längderna och hyvla långa remsor som du delar i 3-4 delar och lägger på bakplåtspapper. Baka i 200 grader i mitten av ugnen i 3-5 min.

Njut !


Ha en mysig fredag!

20 kommentarer:

  1. Mmmmm så smarrigt. Tack för receptet. Ha en riktigt fin fredag.

    SvaraRadera
  2. Mmmm vilka goda bilder :)
    Det där med att hyvla pepparkakor har jag en vän som åsså gör, intressant, hade inte stött på nån som gjorde så innan :)
    Sv: jo har hot yoga på gymmet, men kan efter en trafikolycka inte belasta mitt ben ordentligt och vet inte riktigt hur pass mkt det påverkar det. Ska faktiskt höra, mitt ex går åsså på hot yoga, hon säger det är varmt ;-)
    Ha en mysig helg.
    /Helena

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut och vilka fina bilder! Tror nog att jag smakat dessa goda pepparkakor hos er. Tack för receptet, detta måste vi pröva!

    Kram till dig

    SvaraRadera
  4. Härligt frestande bilder! Måste testa... Tack för recept!

    SvaraRadera
  5. Mums vad läckert det ser ut, här vattnas det riktigt i munnen;-)
    Ha en skön fredagkväll;-)

    SvaraRadera
  6. Vilka finer bilder du satt ihop, snyggt! Pepparkakorna ser jättegoda ut, t o m jag blir sugen på att baka :-) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé att hyvla degen! Ser gott ut.

    SvaraRadera
  8. Hmm, antar att det går fort att fixa till "tunnisarna". Får jag tid över, så ska jag nog testa denna bakteknik. :-) Att hyvla fram degen verkar vara en smart teknik. Tur jag har lite köppepparkakor just nu när du skapar suget. Annas smörbakade pepparkakor och ädelost med cognacsmak, bra som liten "mellis" innan middagen. Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
  9. Tack för de fina bilderna och receptet!

    SvaraRadera
  10. Så snabbt bakat så du hann att ta fina foton också. Ha en bra helg. Anita

    SvaraRadera
  11. Detta blev jag jättesugen på att testa! Det ska jag nog göra...samdäj! :O))

    ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  12. Men så suveränt - de ska jag baka! Tack.

    Ha en skön andra advent.

    SvaraRadera
  13. Det här receptet kommer jag tillbaka till. Ser väldigt smidigt ut och det passar mig. Ha en skön helg/Lis

    SvaraRadera
  14. Inte för att jag hör till dem som bakar men intressant var det att se och läsa hur det går att fixa till. Verkar både enkelt och gott.
    Ha en go helg! /SA

    SvaraRadera
  15. Gud va gott! Tänker sno receptet och prova det imorgon!

    SvaraRadera
  16. De tänker jag prova, vi har bakat med småbarnen i dag och jösse det är deg överallt.

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig idé! När jag sett detta inser jag att det blir två olika degar i år - din som jag kan hyvla och den vanliga för barnens alla figurer...

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en kommentar ♡